Ga naar de inhoud

Feit of fabel? 

Shisha en vapen zijn gezond*

No way! De shisha of waterpijp is zelfs nog slechter dan de sigaret. Ze bevat dezelfde schadelijke stoffen als tabaksrook, en je inhaleert ze dieper omdat het water de rook verzacht. Je krijgt dus met één trek meer vergif binnen omdat je dubbel zo hard aan die pijp lurkt.

Vapen of dampen met een e-sigaret is minder schadelijk dan een gewone sigaret omdat er geen tabak aan te pas komt. Toch is ze niet helemaal onschuldig: ook de e-liquids of smaakjes bevatten schadelijke stoffen. En aangezien de e-sigaret nog niet zo lang bestaat, zijn de langetermijneffecten nog niet bekend. Wie weet krijg je er een drakenkop van!

Ben je een roker? Dan kan de e-sigaret met nicotine wel een hulpmiddel zijn om te stoppen met roken op voorwaarde dat je het nicotineniveau geleidelijk afbouwt en op het einde volledig stopt met de e-sigaret. Ben je geen roker? Laat dan de shisha en de e-sigaret links liggen.

Meer weten?

Roken helpt tegen de stress*

Flauwekul! Rokers dénken alleen maar dat hun vieze gewoonte rustgevend is. Dat komt omdat ze in stressvolle situaties vaak naar een sigaret grijpen. Hebben ze er op dat moment geen bij de hand? Dan rijst de stress de pan uit. En als ze toch een sigaret opsteken, geeft die maar heel even een hèhè-gevoel.

Zodra je verslaafd bent aan nicotine, hunkert je lichaam na een poosje zonder sigaretten naar die sjekkies. Zodra je er eentje opsteekt, kalmeert het nicotinemonster. Binnen de kortste keren schreeuwt het opnieuw om zijn drugs. Roken is dus geen remedie tegen stress, maar net de oorzaak ervan.

Liever chill dan stressy? Start dan nooit met roken!

Meer weten?

Van roken word je mager*

Zever, gezever. De kans bestaat dat je wat bijkomt als je stopt met roken. Maar dat betekent niet dat je van roken mager wordt. 

Een woordje uitleg: beslis je om te stoppen, dan voel je de nood om je sigaret te vervangen door iets anders. Gemakshalve grijp je naar een koekje of snoepje. Want hé, nu je gestopt bent met roken, heb je die tweede donut toch wel verdiend, niet? Doe je dat elke keer wanneer je hunkert naar een sigaret, dan vliegen de kilo’s eraan.

Extra kilo’s vermijden? Start dan nooit met roken, of stop er zo snel mogelijk mee. Want hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om je gewicht onder controle te houden. Stoppen met roken heeft voor de rest niets dan voordelen: je eten smaakt beter, je vermijdt vieze tanden en geurtjes, ....

Meer weten?

Eén sigaretje kan geen kwaad*

Toch wel, want elke sigaret is er eentje te veel. In je peuk zitten liefst 4000 schadelijke stoffen, waarvan er 50 kankerverwekkend zijn. Bovendien zijn sigaretten superverslavend, net zoals de harddrug heroïne. Want hé, niemand zei ooit ‘ik wil een kettingroker worden’. Neen, elke roker start met ééntje.

Zelfs voor gelegenheidsrokers of mensen die maar één sigaret opsteken, loert verslaving om de hoek. Kom dus snel van die droom(rook)wolk af! De enige manier om te vermijden dat je een tabakslet wordt, is er nooit mee beginnen of onmiddellijk stoppen.

Meer weten?

Sharing is caring, ook bij een sigaret*

Nonsens! Echte vrienden caren maar sharen niet als het gaat over tabak. Want met elke sigaret die je cadeau krijgt, kom je een stapje dichter bij de verslaving. En hoe meer sigaretten je rookt, hoe moeilijker het wordt om nee te zeggen. Voor je het weet, ben je in de ban van de peuk.

Herken je dat? Op je veertiende zwoer je om nooit te roken. Op je vijftiende stak je je eerste gekregen sigaret op. Op je zestiende kocht je je eerste pakje. Op je achttiende worstel je om ervan af te komen. De boosdoener? Die zogenaamde vriend die met jou een sigaretje sharede.

Echte vrienden, die hebben respect voor je keuze om niet te roken of ermee op te houden. Stop sharing, start caring!

Meer weten?

Stoppen met roken is easy*

Helaas, pindakaas! Sommige (ex-)rokers vinden stoppen met roken het moeilijkste wat ze ooit hebben gedaan. Een roker heeft gemiddeld vijf tot zeven stoppogingen nodig om er definitief komaf mee te maken. Maar moeilijk betekent niet onmogelijk.

Iedereen ervaart een stoppoging anders. Toch is het voor de meesten een proces van vallen en opstaan. Want je lichaam moet een paar weken afkicken van de verslavende stof nicotine. Daardoor duiken er ontwenningsverschijnselen op, zoals slapeloosheid en rusteloosheid. Wist je trouwens dat veel rokers onbewust naar een sigaret grijpen? Denk aan dat sigaretje bij de koffie, na het eten, op stap, …

Kortom, het duurt een tijdje om de zin en de gewoonte uit je systeem te krijgen. Het goede nieuws? Met wat doorzettingsvermogen en een handje hulp lukt het vast. De struggle liever vermijden? Stop dan nog voor je start.

Meer weten?

Hoor je zelf nog andere 'Bullshit'-uitspraken? Vraag je je af of iets over roken feit of fabel is? Meld het aan info@bullshitfree.be.

logo gezond leven

Vlaams instituut
Gezond Leven

G. Schildknechtstraat 9
1020 Brussel

Tel. 02 422 49 49
Fax 02 422 49 59

Over dit initiatief

Bullshit Free Generation is een initiatief van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Het project ontvangt steun van de Vlaamse overheid en kwam tot stand in samenwerking met verschillende Vlaamse onderwijs- en tabakspreventiepartners. Wij bedanken alle leerlingen, schoolteams en experten die ons tijdens de gesprekken en cocreatiesessies inspireerden. Meer weten? 

Volg Gezond Leven op sociale media